Кафедра менеджменту та адміністрування

MUST HAVE НАВИЧКИ МАЙБУТНЬОГО ПРОФЕСІОНАЛА

Ринок праці в наш час – живий організм, що постійно змінюється і підлаштовується під потреби швидкоплинного часу. Так, наприклад, в кінці двадцятого століття професії зі сфери IT-технологій тільки починали зароджуватися, а сьогодні стали невід’ємною частиною трудового ринку.

Якими ж навичками необхідно володіти молодим людям сьогодні, щоб в майбутньому бути конкурентоспроможними і відчувати себе впевнено не тільки в професійній сфері, але і в житті?

Soft-skills – гнучкі уміння і навички, які допоможуть досягти успіху, активно просуватися по кар’єрних сходах в майбутньому, а найважливіше – гарантують конкурентоспроможність. Прямий переклад цього терміна не є точним, правильніше характеризувати його як «навички роботи з людьми» або «міжособистісні навички». Учасники Всесвітнього економічного і гайдарівського форумів відзначили, що трансформації освітніх процесів призводять до необхідності появи і розвитку таких навичок. Організація економічного співробітництва та розвитку і Асоціація бізнес-освіти США назвали їх важливим і одним з вирішальних чинників працевлаштування в двадцять першому столітті.

  • Комунікативні навички. Йдеться про усні та письмові здібності, схильності до співпереживання, ведення переговорів. Уміння вирішувати конфлікти, взаємодія з людьми, аналіз стану людини, складання психологічного портрету і визначення потреб.
  • Емоційний інтелект. Навички управління і контролю над емоціями, в тому числі опонента. Для цього можна пройти онлайн-курси з психології або ознайомитися з основами мімічних і жестових проявів внутрішніх емоцій.
  • Поінформованість. Серфінг по просторах інтернету стане невід’ємною частиною життя кожного професіонала, так як необхідно буде знати, що відбувається в усьому світі, орієнтуватися в житті навколо і встигати за швидкоплинними змінами у вашій робочій сфері та прилеглих до неї сфер.
  • Гнучкість, адаптивність. Оволодіти «навичками Цезаря» – навчитися думати або виконувати кілька завдань одночасно, швидко переключатися. Виявляється необхідність такого навику вже сьогодні – поява робочих зон без комп’ютерних столів, під відкритим небом або в неформальній обстановці готують до того, що, можливо, вже зовсім скоро звичні офіси і зовсім зникнуть.
  • Дипломатичність, поважність. Ніхто не забороняє сумніватися в аксіомах і постулатах, шукати альтернативні шляхи вирішення проблем, проте робити це необхідно м’якше, не забуваючи про повагу до людини, що стоїть поруч.
  • Прийняття рішень і формування думки. Уміння відстояти свою точку зору, сформулювати думку і взяти відповідальність за запропонований хід робіт. Не варто намагатися спрощувати складні речі, в майбутньому буде цінуватися вміння підносити питання так, як воно виглядає в оригіналі, а не «у вас було дві цукерки, одну ви віддали …».

Багато людей, які проявляють лідерство, користуються такими навичками на інтуїтивному рівні. Наука говорить, що використовувати несвідомо ми можемо не більше 15% від них. Розвивайте вміння завдяки постійній практиці, книгам по психології та профорієнтації, спостерігаючи за людьми, які досягли вершин в цих навичках.

ЩО ЗМІНИТЬСЯ

В основному, зміни торкнуться переворотом понять про навички, адже те, що сьогодні виділяють в окрему професію, в подальшому буде таким же обов’язковим, як читання, письмо.

  • Мови. Якщо раніше знання англійської мови було перевагою кандидата на роботу, то з часом стане показником «за замовчуванням». Тобто, англійська, по суті, перестане вважатися іноземною мовою, професії перекладачів з часом і зовсім можуть зникнути. Єдиною сферою, де як і раніше необхідні будуть люди з освітою філолога – навчальні заклади.
  • IT-сфера. У наш час людина, яку прийнято називати «айтішник» – верховний маг, який може вирішити всі комп’ютерні проблеми парою дотиків до нього. Надалі такий «магії» доведеться навчитися всім, адже вміння самостійно полагодити комп’ютер, розібратися зі складними схемами і таблицями, створити відео-ролик або відредагувати фотографію стануть також обов’язковими і окремим навиком вважатися не будуть.
  • Співбесіди. Вже сьогодні при прийомі на роботу в першу чергу цікавляться не дипломом і здобутою освітою, а проявами людини при нестандартних ситуаціях. Американський фінансовий холдинг JPMorgan Chase проводить співбесіди за допомогою комп’ютерних ігор, результати яких аналізує штучний інтелект. За їх допомогою перевіряється швидкість реакції, альтруїзм, уважність, пам’ять (і можливий час «занурення» в смартфон протягом робочого дня). Для прийняття рішення ігровий профіль «новобранця» порівнюють з результатами топових працівників.
  • Самопрезентація. Якщо раніше звичайного резюме було досить для початку розгляду кандидатури, то в подальшому роботодавці захочуть бачити людей, які зможуть особисто грамотно і цікаво розповісти про себе, підкресливши перемоги і виділив ключові моменти, пов’язані безпосередньо з пропонованої вакансією. Мова йде не тільки про прийом на роботу, а й про встановлення особистих зв’язків – необхідно вміти зацікавити людину в спілкуванні та співпраці з вами, переконати, що незамінних немає, а ви – виняток, який підтверджує правило.
  • Нетворкінг (корисні зв’язки). З кожним роком бажання мати міцні дружні стосунки в колективі посилюється, адже це мотивує працівників до швидкого і якісного виконання завдань «як для себе», значно знижує рівень напруги і стресу в колективі. У компаніях все частіше встановлюються контакти першого порядку (коли всі знайомі особисто з колегами, як з безпосереднім, так і з вищим начальством), довірчі відносини, яскравіше проявляється орієнтація на довгострокове співробітництво.